Vandaag geopend van 08.00 tot 17.00

Parodontologie Den Haag & Amsterdam

Parodontitis is een ontsteking van het parodontale weefsel, die kan resulteren in een geleidelijk verlies van het steunweefsel (parodontium) van een tand of kies.

De oorzaak van parodontitis

Parodontitis ontstaat door bacteriën en de giftige stoffen die zij uitscheiden. Deze kunnen zich snel uitbreiden en tandplaque veroorzaken. Als die aanslag niet wordt verwijderd door goede mondhygiëne, ontstaat er tandsteen. Een normale tandenborstel is niet langer voldoende; voor het verwijderen van tandsteen is professionele reiniging door een tandarts of mondhygiënist(e) nodig. Als er tandsteen achterblijft, kan het parodontium ontstoken raken.

Wees u ervan bewust dat slechts enkele patiënten deze gevorderde symptomen van de ontsteking vertonen. Een gevoerde parodontitis kan als gevolg hebben dat u tanden en kiezen kunt verliezen. Ga altijd voor advies naar uw tandarts indien u twijfelt over de conditie van uw tandvlees. Daarnaast is een goede mondhygiëne belangrijk. Voor advies of een mondhygiënische behandeling kunt u terecht bij onze mondhygiënist.

De fases van parodontitis:

In de gevorderde fase van parodontitis worden het kaakbeen en de vezels die de tanden en kiezen op hun plaats houden afgebroken. Hierdoor kunnen tanden en kiezen losraken en in het ergste geval tot verlies leiden.

• 1. Milde vorm van parodontitis
    Op de tand of kies en op de rand van het tandvlees verzamelt zich tandplak. Het tandvlees raakt ontstoken bloedt.

• 2. Ernstige vorm van parodontitis
    De rand van het tandvlees raakt los van de tand of kies, bacteriën vermenigvuldigen zich, tandplak hecht zich aan het tandsteen; het omringende kaakbot wordt afgebroken.

• 3. Zeer ernstige vorm van parodontitis
    Het tandvlees trekt zich terug. Kaakbot en tandweefsel trekken zich verder terug, met het gevolg dat de tand los kan raken en leiden tot verlies van de tand.

Aqua Dental Clinic
Burgemeester Hovylaan 78 (route)
2552 AZ Den Haag

Telefoon: 070 397 5939