Vandaag geopend van 08.00 tot 17.00

Vragen aan de tandarts

Op deze pagina kunt u vragen met antwoorden vinden op veelgestelde vragen. Wij vinden het belangrijk dat u snel informatie kunt vinden over behandelingen en andere tandheelkundige kwesties. We proberen kort en bondig de vragen en antwoorden weer te geven, wilt u meer weten dan kunt u terecht op de individuele pagina's op de website.

Wat kan ik doen tegen kiespijn?

Iedereen ervaart kiespijn anders. Het kan zich slechts voordoen tijdens eten of drinken of het is een constante pijn in de mond. Kiespijn wordt doorgaans veroorzaakt door ontstekingen in de mond, gaatjes of een doorkomende verstandskies. U kunt de pijn remmen met pijnstillers als ibruprofen, naproxen of diclofenac. Het onderliggende probleem moet natuurlijk wel verholpen worden voor de lange termijn. Een conrole bij de tandarts kan het probleem lokaliseren en vervolgens kan er een behandelplan worden opgesteld om de kiespijn te verhelpen.Vaak zal er een vulling geplaatst moeten worden en in sommige gevallen zal de verstandskies verwijdert worden.

Wat kan ik doen tegen gaatjes?

Een goede mondzorg is de beste manier om gaatjes en cariës te voorkomen. Correct poetsen, stoken en flossen helpt een bezoek aan de tandarts voorkomen. De mondhygiënist is iemand die u helpt bij uw mondzorg en u goede gewoonten aanleert. Gaatjes ontstaan door de bacteriën in tandplak en tandsteen. Om gaatjes voor te zijn is het van het grootste belang dat tandplak grondig wordt verwijderd uit de mond.

Waarom moet tandsteen worden verwijdert?

Tandplak dat lange tijd niet wordt verwijdert verkalkt op den duur en wordt tandsteen. Dit zorgt voor een donkere gele laag over de tanden heen en kan niet meer worden weggepoetst. De bacteriën die aanwezig zijn in tandplak en tandsteen zijn zeer nadelig voor tanden en kiezen en kunnen deze aantasten. Het is daarom belangrijk tandplak en tandsteen grondig te laten verwijderen. De mondhygiënist kan dit met speciale instrumenten voor je doen. Wacht niet te lang met tandsteen en laat het zo snel mogelijk verwijderen.

Wanneer moet ik een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd bij een patiënt wanneer de zenuwen in het kaakbot zijn gaan ontsteken. Een ontsteking in een wortelkanaal wordt veroorzaakt door ontstekingen in tanden of kiezen. Bij een wortelkanaalbehandeling wordt het wortelkanaal schoongemaakt, uitgeboord en gevuld zodat bacteriën niet meer binnen kunnen dringen. Een wortelkanaalbehandeling verhelpt uiteindelijke ontstekingen in het kaakbot en kan een bezoek aan de kaakchirurg voorkomen.

Hoe vaak moet ik langs de tandarts?

Twee keer per jaar een bezoek aan de tandarts voor een periodieke controle is optimaal. De regelmatige controle helpt enorm bij het vroeg herkennen van tandheelkundige problemen. Hoe eerder het wordt opgemerkt hoe makkelijker het is om te verhelpen. Hoe goed je je tanden ook poetst, flost etc. het kan voorkomen dat er iets mis is met de gezondheid van de mond. De tandarts kan dit snel op lossen en u adviseren om problemen in de toekomst te voorkomen.

Wat te doen bij beschadigde of gele tanden?

Om tanden te repareren of mooier te maken kunnen er facings worden geplaatst. Facings zijn kunsttanden die over een afgeslepen tand of kies geplaatst kunnen worden. De tandarts kan een facing zelf slijpen in de juiste vorm of ze kunnen gemaakt worden in een laboratorium. Beschadigde tanden zijn dus geen probleem om te maken bij de tandarts met nehulp van facings. Oneffenheden in het gebit als bijvoorbeeld een spleetje tussen tanden kunnen ook weggewerkt worden met facings. In overleg met de tandarts kan een patiënt de kleur kiezen van de facing, meestal een kleur passend bij de rest van het gebit. Het eindresultaat van facings dat bereikt kan worden is een stralend wit, recht en esthetisch gebit.

Wat zijn implantaten?

Implantaten worden gebruikt om tandwortels te vervangen. Een implantaat is een kunstwortel die in het kaakbot wordt geschroeft. De functie van een implantaat is dat er een kroon, brug of prothese bevestigd kan worden in de mond. Het materiaal dat gebruikt wordt om implantaten te maken is titanium. Titanium is een metaal dat goed wordt geaccepteerd door het lichaam, wat belangrijk is omdat implantaten voor een lange periode worden ingebracht. Er zijn meerdere behandelingen nodig voor het aanbrengen van een implantaat.

Waarom zou ik een kroon moeten?

Met een kroon kunnen individuele tanden of kiezen vervangen worden. Dit wordt gedaan wanneer een tand of kies zijn functie kwijt is of is beschadigd. De kroon wordt bevestigd nadat de betreffende tand of kies is afgeslepen en goed schoongemaakt. De kroon heeft de volledige kauwfunctie van een gezonde tand of kies. Kronen worden ook veel gebruikt om de esthethiek van een tand of kies te verbeteren. Wanneer je niet blij bent met een tand in je gebit kan een kroon een oplossing zijn. Wanneer meerdere tanden of kiezen vervangen moeten worden kan er gekozen worden voor een brug. Deze steunt op twee tanden waar al een kroon zit. De ruimte ertussen wordt opgevuld door de brug.

Waarom een kunstgebit?

Een kunstgebit of prothese wordt toegepast wanneer er een paar kiezen of tanden ontbreken in het gebit.Wanneer het gebit niet compleet is bestaat er het risico dat op de overige tanden en kiezen meer druk komt te staan. Een nadelig gevolg hiervan is dat de tanden scheef kunnen gaan groeien. Een kunstgebit zorgt er dus voor dat het gebit weer compleet wordt en de kans op scheefgroei verkleint wordt. Er zijn meerdere opties als het gaat om kunstgebitten. Zo zijn er kunstgebitten die slechts enkele delen van het gebit vervangen of een compleet gebit met kunsttandvlees en kunsttanden.

Wanneer kan ik naar de kaakchirurg?

De kaakchirurg staat bekend als de arts die een wortelkanaalbehandeling uitvoert. Echter kunt u voor alle tandheelkundige moeilijkheden rond het hoofd- en halsgebied langs bij de kaakchirurg. Een wortelpuntbehandeling, het trekken van verstandskiezen of het aanbrengen van implantaten zijn bezigheden van de kaakchirurg. Als u last heeft van uw kaak bij bijvoorbeeld het kauwen van eten of praten dan is het raadzaam om langs te gaan bij de kaakchirurg. Ook een afwijking van uw speekselklieren of een vieze smaak in de mond zijn voorkomende problemen waar wat aan gedaan kan worden. Als laatste kan de kaakchirurg ook voorbereidende behandelingen uitvoeren om het gebit klaar te maken voor de orthodontist.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over een van bovenstaande vragen dan kunt u terecht op de verschillende behandelingn pagina’s. U kunt bij elke vraag doorklikken om op deze pagina’s terecht te komen en alles over de verschillende onderwerpen te weten te komen.